Koło Życia jest ważnym narzędziem coachingowym i może zostać zastosowany na wiele różnych sposobów. Tak naprawdę może być najlepszym i najbardziej elastycznym narzędziem coachingowym w Twojej skrzynce z narzędziami. Poniżej znajdziesz alternatywy dla tradycyjnego zastosowania koła życia.
Jako coachowie jesteśmy czasami znużeni kołem życia, ale należy pamiętać, że o ile dla nas jawi się jako stary i już niemodne narzędzie, dla klientów nadal może być czymś zupełnie nowym. Jak oprócz życiowej równowagi można użyć koła życia?
-
Koło Stresu (lub Koło Frustracji). Rozpocznij ćwiczenie z pustym kołem i poproś klienta, aby wypisał 8 najbardziej drażniących go, stresujących rzeczy. Następnie poproś o dokonanie oceny w skali od 0 do 10 w jakim stopniu każda z tych przestrzeni go stresuje. Wspólnie przyjrzyjcie się wynikom. Rada: Zapytaj która rzecz frustruje czy stresuje go najbardziej? W jaki sposób można obniżyć poziom stresu? Co zaskoczyło klienta? Jakie działania mogą zostać podjęte w kontekście wyników?
-
Koło Postępów. Podczas używania tradycyjnej wersji Koła Życia można w dokonały sposób pokazywać postępy, jakich dokonuje klient. Używaj Koła Życia co miesiąc czy kwartalnie, abysprawdzać jak daleko zaszedł klient i jako sposób, żeby pokazać jak klient się rozwija.
-
Koło Szczęścia, Zabawy lub nawet Podekscytowania. Czy Twój klient potrzebuje pomocy w pracy nad szczęściem, zabawą czy podekscytowaniem? Poproś go o zidentyfikowanie 8 przestrzeni lub rzeczy, które sprawiają mu radość, bawią go lub ekscytują. Istnieją różne możliwości skalowania w tym przypadku. Możesz zapytać o poziom satysfakcji w każdym z tych obszarów lub jako ocenia swój poziom ekscytacji danym obszarem lub jak bardzo chciałby zaangażować się w dany obszar. Wszystko uzależnione jest od opisów obszarów, jakie zostały użyte. Następnie zapytaj klienta o działania w każdym z tych obszarów. Rada: Zapytaj o spostrzeżenia klienta. W jaki sposób mogliby każdy z obszarów bardziej wdrożyć w życie?
-
Zdobywanie głębszego zrozumienia. Użyj Koła aby zagłębić się w poszczególne przestrzenie i pomóc klientowi zrozumieć jego życie i jego aspekty głębiej. Do tego celu poproś o wybranie jednego z obszarów z Koła Życia w wersji tradycyjnej i poproś o wypisanie na pustym Kole 8 zagadnień, które wchodzą w skład tego obszaru. Rada: To jest świetne zadanie domowe – aby zidentyfikować te zagadnienia tak, aby stały się punktem wyjścia przy następnej sesji.
-
Koło Wyrozumiałości. Poproś klienta o wyszczególnienie 8 obszarów, w których mógłby być milszy i wykazać się większą wyrozumiałością. Poproś, aby klient ocenił jaki jest poziom jego wyrozumiałości obecnie a następnie o zidentyfikowanie działań, jakie może podjąć, aby zwiększyć poziom wyrozumiałości. Rada: Spróbuje to najpierw na sobie. W jakich obszarach TY musisz być bardziej wyrozumiały wobec siebie?
-
Ustalanie bardziej znaczących celów. Koło Życia jest wspaniałym sposobem, aby pomóc klientowi, który utknął na etapie wyznaczania celów. Niskie wyniki wskazywać mogą na obszary w których można by wyznaczyć cele. Praca na celach wyznaczonych w obszarach, gdzie punktacja jest wysoka mogłoby być również owocna, jeżeli pracujemy w nad obszarami, w których jesteśmy naprawdę dobrzy, przenosi się to na inne obszary naszego życia i podnosi również ich poziom. Rada: Jest to świetne rozwiązanie dla coachingu biznesowego lub kariery, gdzie wspomagamy klienta również w jego prywatnej przestrzeni, która bez wątpienia wpływa na efektywność zawodową w kontekście długoterminowym.
-
Koło Priorytetów. Poproś klienta, aby naniósł na koło 8 obszarów stanowiących dla niego priorytety – mogą to być priorytety zawodowe, osobiste, domowe – jakiekolwiek występują w życiu klienta. Najpierw poproś klienta, aby określił swoje 3 najważniejsze priorytety. Następnie poproś o naniesienie na skalę swojej satysfakcji z każdego z tych obszarów. Takie ujęcie pozwala również na użycie go na poszczególne obszary, np. kariery, finansów lub nawet priorytetowych celów. Rada: Co zauważył klient? Jak ocenił 3 najważniejsze priorytetu w porównaniu z pozostałymi? Czy klient ma już ustalone swoje priorytety czy też wymagane było ich określanie? Jakie działania można podjąć?
-
Koło Sprzedaży (lub Koło Marketingu). Koło może być również użyte celem zidentyfikowania działań zamiast identyfikowania obszarów, nad którymi należy popracować. Na pustym Kole Życia poproś klienta o zidentyfikowanie działań sprzedażowych lub marketingowych aby zrealizować plan na najbliższy miesiąć (lub kluczowe działania, aby zakończyć rok rozliczeniowy). Rada: Można pokusić się o częściowo gotowe Koło Marketingowe uzupełnione w social media, networking, reklamę, szkolenia, newsletter.
-
Koło luk umiejętności i wiedzy. Na jakie 8 luk w wiedzy i umiejętnościach napotyka Twój klient w pracy, na drodze do promocji i awansu czy w swojej nowej karierze? Spytaj klienta o zidentyfikowanie jego luk a następnie o naniesienie na skalę w którym jej miejscu się znajdują. Następnie zidentyfikujcie działania, jakie można podjąć, aby pozbyć się tych luk. Rada: ważne jest, aby rozróżnić luki w wiedzy i w umiejętnościach oraz zweryfikować czy luki te są „uzupełnialne” i czy tą umiejętność albo wiedzę klient potrzebuje uzupełnić i czy chce tego.
-
Ogólny plan działania Wizualna forma Koła życia jest również doskonała aby sformułować plan działania i aby robienie tego było zabawniejsze. Używając czystego Koła Życia zapisz cel lub spodziewany zysk na górze strony. Następnie poproś klienta aby zapisał 8 działań, które prowadzą do realizacji celu. Rada: Jeżeli poprosisz klienta o zapisanie konkretnej daty przy każdym z tych przedsięwzięć będzie mógł używać tych „kawałków ciasta” do odnotowywania poziomu realizacji przedsięwzięcia. Używając Koła można również w doskonały sposób podzielić większe przedsięwzięcia na mniejsze, łatwiejsze w realizacji działania.
-
Koło Relacji. To jest koło O relacjach. Poproś klienta aby wpisał na Koło 8 najbardziej pozytywnie i energetyzująco działających na niego osób i o ocenę w skali jak doładowani czują się po spędzeniu z nimi czasu. Poproś o spostrzeżenia. Rada: Spytaj w jakim stopniu w % obecnie spędzają z każdą z tych osób. W jaki sposób mogliby spędzać z nimi więcej czasu? Można również zrobić wersję odwrotną, tzn. dla osób, które zabierają energię.
-
Koło poszukiwania miłości. Naszą ostatnią wersją Koła jest wersja służąca do pomocy klientom w identyfikowaniu tego, czego szukają w relacjach i związkach. Poproś klienta aby na pustym kole zapisał koło każdego „kawałka ciasta” po jednej cesze idealnego partnera. Następnie poproś, aby ocenił w skali jak ważna jest ta cecha. To pomoże ocenić które z cech są najistotniejsze. Rada: Dobrym pomysłem jest aby dać to Koło jako zadanie domowe i zachęcić klienta aby pomyślał szerzej nad cechami, które NAPRAWDĘ są istotne u jego życiowego partnera. Można zachęcić, zależy od klienta, wskazując przykładowe cechy, jak dobry słuchacz, miły, uduchowiony, aby przejść do takich cech ponad wysoki czy przystojny.
Oczywiście liczba „kawałków ciasta” w kole nie musi być równa 8, chociaż właśnie w ten sposób najłatwiej podzielić koło
Rada ostateczna: Niezależnie od tego w jakim kontekście użyjesz Koła Życia pamiętaj o zadaniu pytania: „Więc, jeżeli to koło reprezentuje Twoje życie/związek/karierę/strategię marketingową, czy to jest wyboista droga?
Efektywnej pracy z Kołem Życia, wielu sukcesów Twoim klientom i Tobie. Nawet z czegoś tak klasycznego można zrobić innowacyjne narzędzie. Miłej zabawy.
Autorka zamieszania, wiercipięta i prowokator. Akredytowany Coach PCC ICF. Trener, pedagog, politolog i ekonomista. Bibliofil uzależniony od poszukiwań w czasie i przestrzeni. Masz pytania? Pisz do mnie: kamilapepiak@hotmail.com
www.ministryofskills.com
Narzędzi takich jak koło życia jest znacznie więcej. Agnieszka Marlińska zgromadziła ich piękną kolekcję. W eleganckiej oprawie graficznej wraz z instrukcjami można je wszystkie znaleźć tu: https://www.gadzetytrenera.pl/27-narzedzi-nie-tylko-coachigowych