Jeśli masz na sali trochę przestrzeni i chcesz w nietypowy sposób wprowadzić temat udzielania instrukcji lub…. emocji w sytuacji zmiany, to mamy ćwiczenie dla Ciebie. Potrzebna Ci będzie jedna talia kart z gry Digit i do dzieła!
Udzielanie instrukcji z Digit: przebieg
Podziel uczestników na Konstruktorów oraz Członków Zespołu Budowlanego w proporcji 1: 3 (na 1 Konstruktora przypada 3 członków Zespołu). Zadaniem Konstruktora będzie udzielanie instrukcji dla Członków Zespołu Budowlanego w taki sposób, aby jak najszybciej stworzyli oni Konstrukcje zgodnie z zapisem na karcie Digit. Kartę otrzymuje on z talii od trenera. Po wykonaniu Układu, trener sprawdza poprawność ustawienia i wręcza kolejną kartę. Konstruktor zbiera swoje karty, które zostają zliczone i zamienione na punkty pod koniec rundy.
Każda konstrukcja składa się w 5 elementów. 1 element to wyciągnięta ręka członka zespołu. Członkowie zespołu (3 osoby) mają razem 6 ramion. Oznacza to, że za każdym razem jedna osoba musi mieć wyciągnięte tylko 1 ramię. Zadaniem Członków Zespołu Budowlanego będzie poprawne reagowanie na instrukcje Konstruktora.
Konstruktor nie może pokazywać członkom grupy swojej karty aż do momentu zakończenia rozgrywki.
Gra składa się z rund. Każda runda stawia przed uczestnikami nowe wyzwania. Możesz je dowolnie dobierać zależnie od szczegółowego celu ćwiczenia. Pamiętaj, aby po każdej rundzie policzyć zebrane karty i na tablicy zapisać punkty! Odrobina rywalizacji pomoże Ci mocno zaangażować uczestników!
Przykładowe zasady kolejnych rund ćwiczenia:
- Uczestnicy mogą się komunikować jedynie niewerbalnie
- Tylko Konstruktor może mówić, uczestnicy jedynie przesuwają się. Konstruktor musi stać w określonej odległości od zespołu tak, aby nie był możliwy kontakt fizyczny
- Członkowie zespołu zadają pytania, Konstruktor odpowiada jedynie tak lub nie.
- Konstruktorzy zmieniają zespoły oraz warunki z przykładu 2.
- Osoba, która w poprzednim ustawieniu miała tylko 1 wysunięte ramię, zmienia zespół – podąża za swoim Konstruktorem. Staje się Łącznikiem między Konstruktorem a Zespołem – jest odpowiedzialna za przekazanie informacji o układzie na podstawie tego, co Konstruktor jej przekaże, lecz nie widzi karty. Możliwa jest pełna komunikacja.
Pierwsza runda trwa 5 min. Jeśli uczestnicy sprawnie realizują zadanie, kolejne rundy można skrócić do 3 min.
Przykładowe obszary omówienia:
- Zasady skutecznej komunikacji
- Zasady tworzenia zrozumiałych instrukcji
- Udzielanie instrukcji i delegowanie dla menedżerów
- Działanie pod presją czasu i wyniku
- Działanie w warunkach rywalizacji
- Emocje, jakie towarzyszą zmianie lidera zespołu
- Dynamika tworzenia się norm zespołowych
- Zasady tworzenia skutecznych zespołów
- …
A jakie jeszcze masz pomysły na wykorzystanie gry Digit na szkoleniu?
Grę Digit znajdziesz w naszym trenerskim sklepie: https://www.gadzetytrenera.pl/digit
Zdjęcie z rozgrywki wykonane zostało przez Annę Krajewską w trakcie rozgrywki w Klubie Trenerów Biznesu. Na zdjęciu członkowie Klubu. Pozdrawiamy Was serdecznie!