Jak przeprowadzić szkolenie online z komunikacji?

Przeczytaj poniższe opisy, która postać jest Ci najbliższa? Z którą się identyfikujesz?

  1. Artur lubi być w centrum uwagi i umie opowiadać. Mimo mnóstwa dygresji fajnie się go słucha. Co prawda zanim dojdzie do sedna można nie tylko zrobić sobie kawę ale i ją wypić, ale trzeba przyznać, że to pozytywny człowiek. No i tryska mnóstwem pomysłów.
  2. Ania jest konkretna i stanowcza. Ona wie co, gdzie, jak i kiedy? Czasem bywa może trochę zbyt bezpośrednia, ale z nią zawsze wiadomo co powinno się zrobić.
  3. Marta widzi wszystkie szczegóły, nic jej nie umyka. Bywa, że tak się skupi na analizie drobnych spaw, że dojście do całości zajmuje sporo czasu. No ale całość może być dobra tylko jeśli dobre są jej składowe.
  4. Michał, siła spokoju. Lubię z nim dyskutować o sensie tego co i jak robimy. Poza tym zawsze dba o dobrą kawę i klimat naszych spotkań. Niektórzy twierdzą, że mógłby być bardziej asertywny…

Która z postaci komunikuje się podobnie do Ciebie? A może jesteś gdzieś pomiędzy, zależy od sytuacji?

Mamy zwykle jakiś dominujący sposób na komunikowanie się i to dobrze, kłopot w tym, że czasem trudno nam zrozumieć lub zaakceptować inne formy. A przecież wszystkie mają zalety!

Jak pokazać wyżej opisanym postaciom, że każdy ma swoje mocne strony, ale także cechy, które utrudniają współpracę?

Jak z tak odmiennych osób stworzyć jeden zgrany zespół?

Na to pytanie często chcą uzyskać odpowiedź nasi klienci. Osoby, które zamawiają u nas szkolenia przychodzą z takimi oto problemami:

  • w zespole są konflikty,
  • nie umieją się dogadać,
  • zadania wykonują stanowczo za długo,
  • ciągle są jakieś poprawki.

Źródło tych kłopotów często związane jest z komunikacją, a dokładnie z odmiennymi sposobami komunikowania się osób współpracujących ze sobą. Jeśli w zespole nie wydarzyły się bardzo trudne sytuacje tak właściwie wystarczyłoby uczestnikom pokazać na czym polega ich odmienność, pokazać jakie zalety mają różne style i uświadomić jakie problemy w odbiorze ich stylu może mieć otoczenie.

Jak to zrobić? Jak przeprowadzić szkolenie z komunikacji online? Jeszcze w taki sposób aby było: skuteczne, przyjemne i ciekawe?

Proponujemy grę szkoleniową Film – komunikacja i współpraca

Grę można również wykorzystać w pracy na sali, ale dziś interesuje nas przede wszystkim co możemy zrobić online.

Jak to robi Twórca gry Film, Wiktor Wołoszko?

Do przeprowadzenia rozgrywki wykorzystałem zooma. Odpowiednia będzie też inna platforma, która ma niezbędne możliwości.

Kupując grę wszystko co niezbędne otrzymujesz w wersji elektronicznej. Przed szkoleniem trzeba jednak przygotować odpowiednio materiały dla uczestników – tu znajdziesz nagranie, w którym pokazuję jak to szybko zrobić.

Zaczynamy rozgrywkę

Cały warsztat zaplanowałem na 3 godziny – poniżej znajdziesz plan rozgrywki. Niemniej uważam, że aby zagłębić się w temat komunikacji w oparciu o tę grę, można podzielić taki warsztat – dwa dni po 3 godziny. Pierwszy dzień byłby poświęcony na rozgrywkę i jej omówienie, a drugi na pogłębienie wniosków i teorię dotyczącą różnic komunikacyjnych.

Oto jak przebiegał nasz warsztat online z grą FILM:

10 minut – Zapoznanie z platformą i sprawdzenie kwestii technicznych. 

15 minut – krótki icebreaker.

30 minut – wprowadzenie do gry, podział na grupy i przekazanie instrukcji.

Uczestnicy trafiają do jednego z czterech zespołów oznaczonych kolorami: czerwony, żółty, niebieski i zielony. Przypisywani są do nich w ciekawy i zarazem prosty sposób – prowadzący wyświetla 4 zestawy przymiotników, a rolą uczestników jest określenie, który w największym stopniu ich określa. Zobacz na przykładzie mojej prezentacji. Dodam jeszcze, że przymiotniki możesz zmieniać – wg własnego uznania.

Aby zebrać wskazania uczestników posłużyłem się ankietą. Wiele platform ma wbudowane ankiety, ale można użyć też zewnętrznego programu lub zwykłego głosowania na czacie.

W przypadku większych grup, powyżej 10 osób jest duże prawdopodobieństwo, że grupy będą równoliczne. Jeśli by się tak nie stało, może przesunąć osoby pomiędzy grupami bez szkody dla jakości rozgrywki.

Następnie utworzyłem 4 Breakout Room’y i nazwałem je wg kolorów. Poprosiłem również uczestników o zmianę swoich nazw użytkowników, tak by wskazywały na grupę, np. Czer.Ania, Nieb.Piotr, itd. Jest to zabieg szczególnie przydatny podczas przydzielania uczestników do pokoi, a także w dalszym etapie, kiedy to gracze z wszystkich grup pracują wspólnie nad jednym zadaniem.

Po wysłaniu uczestników do pokoi odwiedziłem każdy z nich przekazując na czacie instrukcje. Zapoznanie się z nimi zajęło im około 10 minut. Po tym jak upewniłem się, że uczestnicy rozumieją cel gry, zasady, w tym sposób obliczania punktów na koniec (to bardzo ważny element – szczegóły w instrukcji do gry), dałem sygnał do rozpoczęcia.

20 minut – etap I – praca w grupach

W tym czasie uczestnicy wspólnie analizują dostępne dane i planują strategię na kolejny etap. Przyznam, że niesamowite jest obserwowanie różnic w sposobie pracy poszczególnych grup. Ten efekt jest dodatkowo wzmacniany przez odpowiednio przygotowane instrukcje, wzmacniające naturalne cechy komunikacyjne uczestników.

40 minut – II etap – wspólna praca wszystkich uczestników szkolenia. 

Na tym etapie doskonale widać różnice indywidualne między uczestnikami. “Czerwoni” inicjują rozmowy, podsumowują, zachęcają innych do zabierania głosu. „Żółci” rzucają pomysłami, mówią dużo i są kreatywni. „Niebiescy” starają się uporządkować dyskusję, przedstawiają fakty, opiniują. „Zieloni” czekają z komentarzami, ale gdy już zabiorą głos, to odnoszą się do kluczowych kwestii, a także proponują wartościowe rozwiązania mogące podnieść jakość projektu wspólnego filmu.

Ten etap to bogactwo obserwacji. Przydaje się zapisywanie co ciekawszych zachowań uczestników. Dzięki temu omówienie będzie konkretne, a wypracowane wnioski – głębsze i praktyczne.

10 minut – zakończenie rozgrywki, obliczenie i ogłoszenie wyników.

Jeśli będziesz prowadzić tę grę to zwróć uwagę, aby po zakończeniu czasu zapytać uczestników o to, jaki jest ostateczny projekt ich filmu, który “przekażą” na konkurs. To ważne, bo dzięki temu wszyscy będą w stanie rzetelnie obliczyć uzyskane punkty.

Ogłaszamy zwycięzców! Pamiętaj również, aby jeszcze przed przerwą poświęcić chwilę na gratulacje oraz pomoc w wybrzmieniu emocji uczestników* – czasem wystarczy proste pytanie “Jak Wam się grało?” 🙂

10 minut – przerwa

50 minut  – omówienie rozgrywki wraz z krótką prezentacją dot. teorii

W instrukcji do gry znajdziesz przydatne wskazówki, wraz ze sprawdzonymi pytaniami jakie warto zadać, aby wspólnie z uczestnikami omówić i podsumować grę. Miałem sporą grupę szkoleniową. Dlatego zdecydowałem, że zanim zaczniemy omawianie i wyciąganie wniosków na forum, najpierw zaproszę do podsumowania doświadczeń w grupach – tych samych, w których uczestnicy pracowali w I. etapie. Zaprosiłem uczestników z powrotem do BreakOut Roomów i przekazałem na czacie 6 pytań (poniżej wybrane):

  1. Jak opisalibyście przebieg pracy w ramach Waszego zespołu i Wasze odczucia w jej trakcie?
  2. Co najbardziej podobało się Wam we wspólnej pracy wszystkich zespołów?
  3. Co najbardziej przeszkadzało Wam we wspólnej pracy wszystkich zespołów?

Dzięki temu każdy mógł podzielić się swoimi odczuciami po grze i przekazać kluczowe wnioski. W dyskusji na forum poprosiłem wybrane osoby z danej grupy o zaprezentowanie odpowiedzi. W przypadku mniejszej grupy każdy mógłby zrobić to indywidualnie.

Jakie wnioski udało nam się wypracować? Czy szkolenie online z komunikacji się udało?

Także i tym razem przekonałem się, że podczas pracy online możliwe jest osiągnięcie dobrego efektu, takiego jak podczas pracy na sali szkoleniowej. Dzięki rozgrywce z wykorzystaniem gry FILM, uczestnicy:

  • Poznali style komunikowania się z innymi ludźmi i podejmowania decyzji oraz doświadczyli ich wpływu na współpracę w zespole.
  • Poznali mocne strony i potencjalne słabości poszczególnych stylów.
  • Poznali własny styl komunikowania się z innymi.
  • Określili sposoby na efektywniejszą komunikację z innymi.

Podsumowując – FILM to angażująca gra dająca uczestnikom bogactwo doświadczeń.  Zastosujesz ją zarówno pracy na sali jak i online.

Dostępna jest także w anglojęzycznej wersji językowej.

Do kupienia pod tym linkiem: www.gadzetytrenera.pl/gra-szkoleniowa-film