jak wybrać karty

Jak wybrać karty metaforyczne?

Najbardziej znane karty metaforyczne to Dixit. Są wyjątkowe. To małe dzieła sztuki, przedstawiają wieloznaczne obrazy pobudzające wyobraźnię, kreację, niekonwencjonalne myślenie. Każdy z dodatków Dixit malował artysta. Jest z nimi tylko jeden problem – są tak znane, że prawie na pewno ktoś na sali szkoleniowej ma je w domu. To niekorzystna sytuacja, ponieważ taki uczestnik już ma swoje skojarzenia, więc trudniej odkryć mu coś nowego w kontekście prowadzonych zajęć. Niektórzy trenerzy i coachowie mówią też, że nie lubią tych kart, bo są zbyt odrealnione. Inni to właśnie w nich cenią.

Karty metaforyczne realne czy odrealnione?

To pierwsze pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć. Kartami realnymi będą po prostu zdjęcia. Tego rodzaju obrazy świetnie sprawdzą się w pracy z osobami, które mniej chętnie poruszają się w świecie fantazji. Z analitycznymi, konkretnymi, często pracującymi w zawodach, w których najważniejsze są fakty. Takie karty przedstawiają najczęściej miejsca, sytuacje, przedmioty, które możemy zobaczyć w prawdziwym życiu, tylko te sceny są zatrzymane w kadrze.

Do tego rodzaju kart należą między innymi:

w podróży do siebie karty metaforyczne

Zaliczenie wszystkich kart typu „zdjęcie” do realistycznych byłoby uproszczeniem. Są karty, które wprawdzie są fotografiami, ale mają w sobie coś więcej. Przedstawiają realny świat, tyle że w pewnym stopniu „podrasowany”. Tj. pokazują nam rzeczywistość przez nietypowy pryzmat wrażliwości autora. Nasz świat, a jednak nie nasz. Tego rodzaju kart warto użyć, gdy naszym celem będzie zaproszenie klienta lub grupy do wejrzenia w świat w inny, niecodzienny sposób. Do takich narzędzi między innymi należą:

kolory metafory karty metaforyczne

Świat, który jest domeną wyobraźni i nie możemy go zobaczyć, idąc ulicą, jest zaś domeną kart, które nie są już po prostu zdjęciami, ale obrazami. Tego rodzaju karty uaktywniają cały świat snów, baśni i nieskrępowanej twórczości. Doskonale sprawdzą się w pracy w środowiskach kreatywnych lub wtedy, gdy tematyka warsztatu jest bardziej abstrakcyjna. Warto wtedy wypróbować na przykład:

twarze kolaże karty metaforyczne

Karty metaforyczne czy symboliczne?

Pod ogólną nazwą kart metaforycznych znajdziemy zarówno te, które bazują na metaforze, jak i bazujące na symbolice. Czym to się różni?

Metafora to obraz, ale też słowo, wyrażenie, które zyskuje nowe znaczenie dzięki odniesieniu do innej rzeczy lub zjawiska. I tak np. zdjęcie zatłoczonej ulicy może być metaforą moich warunków pracy na open space, gdy, pokazując karty, dodam do nich odpowiedni kontekst. Metafora pełni tutaj rolę poszerzania spektrum widzenia danej sytuacji, ujęcia jej wieloaspektowości, różnorodności. Pracując z metaforą, możemy więcej zrozumieć, zobaczyć, poczuć.

Symbol zaś służy do zwięzłego zapisu szerszej treści. Symbol ma nas szybko i krótko o czymś informować. Zdjęcie klucza do drzwi może symbolizować źródło mojej obawy przed zmianą pracy. Może być takim trafieniem w punkt, mieszczącym w sobie całą gamę przekonań: że sobie nie poradzę, że nie potrafię otworzyć drzwi do nowego, że nie mam wystarczających kompetencji, tj. tego symbolicznego klucza, i dlatego nikt mnie nie zatrudni. Symbol zawęża, zbiera w jedno to, co rozproszone, nienazwane, jest takim trafieniem w punkt i źródło. Wykorzystując karty bazujące na symbolice, pomagamy uczestnikom lub klientom w doprecyzowaniu, nazwaniu, zebraniu wieloaspektowości.

Karty bazujące mocniej na symbolu to:

Karty coachspace karty metaforyczne

Czy rozmiar ma znaczenie?

Oczywiście. Większość kart ma format znany nam jako pocztówka, mniej więcej A6. Są też karty mniejsze, ich zaleta to łatwość transportu, możliwość wrzucenia do torby, jeśli pracujemy na co dzień z takimi kartami. Należą do nich:

Karty w większych formatach sprawdzą się przy pracy z dużymi grupami, ale też w warsztatach dla seniorów, którym dają komfort korzystania z narzędzia. Są to między innymi:

Barometr nastroju karty metaforyczne

Karty tematyczne czy wieloaspektowe?

Większość kart na rynku nie jest skoncentrowana na jednym, konkretnym temacie. Obrazy są różnorodne. Zaleta takich kart to możliwość użycia ich w niemal każdym temacie szkolenia czy też celu coachingowym.

Są również karty tematyczne, przedstawiające jakiś motyw przewodni. Takich kart używamy do bardziej skonkretyzowanych tematów.

Kilka przykładów:

Karty przedstawiające ludzi:

I jeszcze bardziej skonkretyzowane karty, przedstawiające kobiety: TWARZE KOLAŻE

Niezwykle silna metafora, metafora przejścia:

Kolejne bardzo silne karty, odwołujące się do tego, co nam tak bliskie, do naszego miejsca na Ziemi:

Zjawiska pogodowe jako motyw przewodni:

I wreszcie karty bardzo niezwykłe i do wyjątkowych zastosowań, karty z końmi:

Karty domów karty metaforyczne

Wybierz te karty metaforyczne, które Ci się podobają

Jestem głęboko przekonana o tym, że najbardziej efektywnie pracujemy jednak z kartami, które po prostu nam się podobają. Nie znaczy to, że są ładne, może tak być, ale mogą też nas intrygować, zatrzymywać, pobudzać, a nawet denerwować. Czyli nie są obojętne.

Jak podczas zakupów przez internet sprawdzić, czy te karty nam się podobają? Jest na to kilka sposobów:

  1. obejrzyj całą dostępną galerię zdjęć,
  2. napisz lub zadzwoń, aby dowiedzieć się więcej,
  3. umów się na spotkanie online, aby zobaczyć karty

Kontakt: biuro@gadzetytrenera.pl. Tel. 537483166

Pamiętaj też, że w sklepie internetowym masz 14 dni na zwrot. Możesz więc przejrzeć karty i zdecydować się je zwrócić, jeśli nie były używane i nie zostały uszkodzone.

Część kart metaforycznych można kupić wraz z dodatkami przygotowanymi przez twórców. Są to ćwiczenia, plansze, dodatkowe elementy zawierające spisane pytania, maksymy, emocje, uczucia, wartości itp. O dodatkach jednak w następnym wpisie.

Nie zostały tu opisane ani wskazane wszystkie karty dostępne na rynku. W sklepie Gadżety Trenera dostępnych jest prawie 50 różnych rodzajów kart. Tutaj możesz zobaczyć więcej >>>