Bombowe utrwalanie wiedzy – opis gry

Czas na utrwalanie wiedzy rzadko stanowi ulubiony element pracy uczniów lub uczestników szkoleń.  Jednak to właśnie powtórki stanowią gwarancję, że wszyscy w grupie znają materiał i możemy iść dalej. Poniżej propozycja prostej, ale niezwykle angażującej gry, która gwarantuje zaangażowanie całej grupy na każdym etapie.

Gra „Powtórka”

 

Lista potrzebnych przedmiotów:

  1. Lista 8-12 pytań otwartych z zakresu, który chcesz powtórzyć z grupą.
  2. Kartka flipchart lub tablicy opisana wg wzoru poniżej.
  3. Bomba z gry „Tik tak bum!”(https://www.gadzetytrenera.pl/tik-tak-bum) lub inny miernik czasu (np. stoper w telefonie).
  4. Dwa drewniane lizaki (https://www.gadzetytrenera.pl/lizak_policyjny) lub inne przedmioty, które umożliwiają wyraźne pokazanie drugiej grupie „tak” lub „nie”.
  5. Drobna nagroda dla wygranego zespołu (zalecane, niekonieczne).

 

Przebieg gry:

Podziel grupę na dwa zespoły. Jeśli grupa jest mocno zróżnicowana merytorycznie – zadbaj o to, aby w obu grupach znaleźli się zarówno uczestnicy lepiej i nieco słabiej przygotowani. Możesz do tego użyć  prostego odliczania do dwóch, dwukolorowych losów lub np. kart Tropy (https://www.gadzetytrenera.pl/tropy)

Na początku, każdy zespół wymyśla swoją nazwę. Infantylne? Też tak myślałam, jednak w trakcie rozgrywki zwykle okazuje się, że zespoły bardzo szybko zaczynają się identyfikować ze swoją nazwą i pomaga to w zbudowaniu życzliwej rywalizacji. A dodatkowo – zaczyna ten zespół, którego nazwa jest pierwsza w alfabecie. 😉 Koniecznie zanotuj nazwę zespołu na górze tabeli narysowanej na flipcharcie, bądź tablicy. Całość powinna wyglądać mniej więcej tak:

 

gra szkoleniowa bomba

 

☚ Tytuł powinien odnosić się do partii materiału, który powtarzacie.

 

☚ Liczby oznaczają nr pytania. W trakcie rozgrywki wykreślaj te pytania, które już padły. To nie tylko pomaga uczestnikom strzelać w nowe pytania, ale także buduje napięcie. Optymalna ilość pytań do pomiędzy 8 a 12. Zawsze powinna być liczba parzysta.

 

☚ Zanotuj nazwę zespołu i pod spodem notuj zdobyte punkty w kolumnie.

 

 

 

 

 

 

Poinformuj uczestników, jakie będą obowiązywały zasady:

  1. Zespoły na zmianę wybierają numer pytania.
  2. Odpowiedź na każde z pytań ma wartość 1 punktu. Istnieją też 3 ukryte pytania bonusowe za 2 punkty.
  3. Aby zdobyć punkt, zespół powinien udzielić pełnej odpowiedzi na pytanie.
  4. Po odczytaniu pytania przez prowadzącego zespół ma 10-60 s., aby przygotować odpowiedź. *Jeśli używasz bomby, czas ten jest losowy. Nie wiemy, kiedy bomba „wybuchnie”. Wprowadza to dodatkowy element nieprzewidywalności. Jeśli nie posiadasz bomby i skorzystasz ze standardowego stopera, ustal czas adekwatnie do możliwości grupy. Zwykle w grupach dorosłych ok. 20 – 30 s. wystarcza, aby zbudować odpowiednią dynamikę, ale także umożliwić zebranie wewnątrz zespołu posiadanych informacji.
  5. Od razu po „wybuchu” bomby 1 osoba z zespołu udziela odpowiedzi.
  6. Drugi zespół wysłuchuje odpowiedzi i odnosi się do niej, podnosząc lizak. Zielona strona oznacza, że zgadzają się z odpowiedzią. Czerwona strona oznacza, że odpowiedź nie jest w pełni prawidłowa.gra szkoleniowa powtarzanie
  7. Jeśli odpowiedź była prawidłowa i potwierdza to zespół przeciwny oraz prowadzący – zespół dostaje 1 punkt (lub 2 za pytanie bonusowe).
  8. Jeśli zespół przeciwny pokazał czerwoną stronę lizaka, jego zadaniem jest poprawienie odpowiedzi rywali. O podziale punktowym decyduje prowadzący:
    • Jeśli dopowiedziane informacje były nieistotne – zespół 1. utrzymuje cały punkt
    • Jeśli przeciwnicy dopowiedzieli ważne informacje – zespoły dzielą się punktem za pytanie po połowie
    • Jeśli przeciwnicy poprawili istotny błąd w odpowiedzi zespołu – przejmują ich punkty dla siebie
  9. Niezależnie od wyniku, kolejne pytanie wybiera drugi zespół i tak aż do wyczerpania puli pytań.
  10. Wygrywa zespół, który zdobył większą ilość punktów.
  11. Wygrany zespół otrzymuje brawa oraz drobną nagrodę od prowadzącego.

Pamiętaj, że najważniejszym celem gry nie jest wygrana, ani dobra zabawa, a skuteczne powtórzenie materiału. Dlatego także Ty, jako prowadzący, czuwaj nad merytoryką odpowiedzi i jeśli zauważysz, że odpowiedź jest niepełna lub błędna, a przeciwnicy tego nie wyłapali, nie wahaj się uzupełnić brakujących informacji. Staraj się to robić zwięźle i szybko, aby jednak nie zaburzać dynamiki rozgrywki.

 

Jakie przygotować pytania do powtórki?

  1. Pytania powinny dotyczyć przerobionego materiału i odnosić się do wszystkich najważniejszych aspektów.
  2. Pytania do powtórki materiału powinny mieć formę pytania otwartego lub prośby o podanie określonej ilości cech lub nazwanie wszystkich elementów zamkniętego katalogu.
  3. Odpowiedź na pytania powinna zawierać się w krótkiej wypowiedzi i składać się z kilku elementów.
  4. Pytania powinny być o lekko zróżnicowanym poziomie trudności. Spośród pytań wybierz 3, które będą stanowiły pytania bonusowe.
  5. Przykłady dobrych pytań:
    1. Jakie przypadki występują w języku polskim?
    2. Jak rozpoznać pytanie otwarte?
    3. Podaj przykład zastosowania techniki „stopa w drzwiach”.
    4. Podaj 5 cech osoby o dominującej energii czerwonej.

 

Czas gry:

ok. 60 min.

Liczba uczestników:

4 – 16 (przy ilości powyżej 16 warto rozbudować grę i stworzyć 3 zespoły).

 

Daj znać w komentarzu, co myślisz o naszej propozycji!