Czas na utrwalanie wiedzy rzadko stanowi ulubiony element pracy uczniów lub uczestników szkoleń. Jednak to właśnie powtórki stanowią gwarancję, że wszyscy w grupie znają materiał i możemy iść dalej. Poniżej propozycja prostej, ale niezwykle angażującej gry, która gwarantuje zaangażowanie całej grupy na każdym etapie.
Gra „Powtórka”
Lista potrzebnych przedmiotów:
- Lista 8-12 pytań otwartych z zakresu, który chcesz powtórzyć z grupą.
- Kartka flipchart lub tablicy opisana wg wzoru poniżej.
- Bomba z gry „Tik tak bum!”(https://www.gadzetytrenera.pl/tik-tak-bum) lub inny miernik czasu (np. stoper w telefonie).
- Dwa drewniane lizaki (https://www.gadzetytrenera.pl/lizak_policyjny) lub inne przedmioty, które umożliwiają wyraźne pokazanie drugiej grupie „tak” lub „nie”.
- Drobna nagroda dla wygranego zespołu (zalecane, niekonieczne).
Przebieg gry:
Podziel grupę na dwa zespoły. Jeśli grupa jest mocno zróżnicowana merytorycznie – zadbaj o to, aby w obu grupach znaleźli się zarówno uczestnicy lepiej i nieco słabiej przygotowani. Możesz do tego użyć prostego odliczania do dwóch, dwukolorowych losów lub np. kart Tropy (https://www.gadzetytrenera.pl/tropy)
Na początku, każdy zespół wymyśla swoją nazwę. Infantylne? Też tak myślałam, jednak w trakcie rozgrywki zwykle okazuje się, że zespoły bardzo szybko zaczynają się identyfikować ze swoją nazwą i pomaga to w zbudowaniu życzliwej rywalizacji. A dodatkowo – zaczyna ten zespół, którego nazwa jest pierwsza w alfabecie. 😉 Koniecznie zanotuj nazwę zespołu na górze tabeli narysowanej na flipcharcie, bądź tablicy. Całość powinna wyglądać mniej więcej tak:
☚ Tytuł powinien odnosić się do partii materiału, który powtarzacie.
☚ Liczby oznaczają nr pytania. W trakcie rozgrywki wykreślaj te pytania, które już padły. To nie tylko pomaga uczestnikom strzelać w nowe pytania, ale także buduje napięcie. Optymalna ilość pytań do pomiędzy 8 a 12. Zawsze powinna być liczba parzysta.
☚ Zanotuj nazwę zespołu i pod spodem notuj zdobyte punkty w kolumnie.
Poinformuj uczestników, jakie będą obowiązywały zasady:
- Zespoły na zmianę wybierają numer pytania.
- Odpowiedź na każde z pytań ma wartość 1 punktu. Istnieją też 3 ukryte pytania bonusowe za 2 punkty.
- Aby zdobyć punkt, zespół powinien udzielić pełnej odpowiedzi na pytanie.
- Po odczytaniu pytania przez prowadzącego zespół ma 10-60 s., aby przygotować odpowiedź. *Jeśli używasz bomby, czas ten jest losowy. Nie wiemy, kiedy bomba „wybuchnie”. Wprowadza to dodatkowy element nieprzewidywalności. Jeśli nie posiadasz bomby i skorzystasz ze standardowego stopera, ustal czas adekwatnie do możliwości grupy. Zwykle w grupach dorosłych ok. 20 – 30 s. wystarcza, aby zbudować odpowiednią dynamikę, ale także umożliwić zebranie wewnątrz zespołu posiadanych informacji.
- Od razu po „wybuchu” bomby 1 osoba z zespołu udziela odpowiedzi.
- Drugi zespół wysłuchuje odpowiedzi i odnosi się do niej, podnosząc lizak. Zielona strona oznacza, że zgadzają się z odpowiedzią. Czerwona strona oznacza, że odpowiedź nie jest w pełni prawidłowa.
- Jeśli odpowiedź była prawidłowa i potwierdza to zespół przeciwny oraz prowadzący – zespół dostaje 1 punkt (lub 2 za pytanie bonusowe).
- Jeśli zespół przeciwny pokazał czerwoną stronę lizaka, jego zadaniem jest poprawienie odpowiedzi rywali. O podziale punktowym decyduje prowadzący:
- Jeśli dopowiedziane informacje były nieistotne – zespół 1. utrzymuje cały punkt
- Jeśli przeciwnicy dopowiedzieli ważne informacje – zespoły dzielą się punktem za pytanie po połowie
- Jeśli przeciwnicy poprawili istotny błąd w odpowiedzi zespołu – przejmują ich punkty dla siebie
- Niezależnie od wyniku, kolejne pytanie wybiera drugi zespół i tak aż do wyczerpania puli pytań.
- Wygrywa zespół, który zdobył większą ilość punktów.
- Wygrany zespół otrzymuje brawa oraz drobną nagrodę od prowadzącego.
Pamiętaj, że najważniejszym celem gry nie jest wygrana, ani dobra zabawa, a skuteczne powtórzenie materiału. Dlatego także Ty, jako prowadzący, czuwaj nad merytoryką odpowiedzi i jeśli zauważysz, że odpowiedź jest niepełna lub błędna, a przeciwnicy tego nie wyłapali, nie wahaj się uzupełnić brakujących informacji. Staraj się to robić zwięźle i szybko, aby jednak nie zaburzać dynamiki rozgrywki.
Jakie przygotować pytania do powtórki?
- Pytania powinny dotyczyć przerobionego materiału i odnosić się do wszystkich najważniejszych aspektów.
- Pytania do powtórki materiału powinny mieć formę pytania otwartego lub prośby o podanie określonej ilości cech lub nazwanie wszystkich elementów zamkniętego katalogu.
- Odpowiedź na pytania powinna zawierać się w krótkiej wypowiedzi i składać się z kilku elementów.
- Pytania powinny być o lekko zróżnicowanym poziomie trudności. Spośród pytań wybierz 3, które będą stanowiły pytania bonusowe.
- Przykłady dobrych pytań:
- Jakie przypadki występują w języku polskim?
- Jak rozpoznać pytanie otwarte?
- Podaj przykład zastosowania techniki „stopa w drzwiach”.
- Podaj 5 cech osoby o dominującej energii czerwonej.
Czas gry:
ok. 60 min.
Liczba uczestników:
4 – 16 (przy ilości powyżej 16 warto rozbudować grę i stworzyć 3 zespoły).
Daj znać w komentarzu, co myślisz o naszej propozycji!
Pingback: Trenerska | Pearltrees()