Jak wybrać grę szkoleniową, którą wykorzystasz wiele razy

Dobra gra szkoleniowa to narzędzie, które potrafi wnieść szkolenie na nowy poziom. Pomaga w bardziej naturalny i bezpieczny sposób zorganizować sytuację, w której uczestnicy doświadczają, eksperymentują, sprawdzają, czy mierzą się z zadaniem. Gra jednak nie działa samodzielnie. Aby stanowiła wartościowy element, a nie jedynie ciekawy dodatek, ważne jest jej dobre przeprowadzenie przez osobę prowadzącą. Zobacz, w jaki sposób dobrać grę, która będzie skutecznym wsparciem Twoich szkoleń.

1. Sprawdź czas rozgrywki oraz liczbę graczy

To pierwsze dwa parametry, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze gry szkoleniowej. Jeśli prowadzisz mocno zróżnicowane szkolenia, o różnych tematach, dla różnych grup, lepiej wybrać krótszą grę. Dzięki temu będzie ona mogła być wykorzystana w wielu modułach i w „towarzystwie” innych działań. Jeśli z kolei szukasz gry pod kątem konkretnego programu, ten parametr musisz dostosować do czasu, który możesz przeznaczyć.

 

 

Podobnie jest z liczbą graczy. Istnieją gry, które mogą być rozegrane przez nawet kilkadziesiąt osób jednocześnie. Inne są skierowane do 4 osób i aby zaangażować więcej uczestników musisz zaopatrzyć się w więcej pudełek. Większość gier obecnych na rynku umożliwia jednoczesne rozegranie na standardowej grupie warsztatowej, czyli ok. 16 graczy, ale nie wszystkie (!).

2. Rywalizacja czy kooperacja?

Gra, także ta wykorzystywana na szkoleniu, większości z nas kojarzy się z rywalizacją. Faktycznie, wiele dostępnych gier zawiera ten element. Pozwala to bardziej zaangażować uczestników oraz stanowi łatwy sposób na określenie postępów. Jednak nie zawsze w procesie nauki rywalizacja jest wskazana. Jeśli pracujesz ze skonfliktowanymi zespołami lub tematy, które poruszasz mogą być dla uczestników trudne, a nawet w jakiś sposób zagrażające, warto poszukać gier kooperacyjnych. Na czym one polegają? W grach kooperacyjnych uczestnicy, aby wygrać muszą ze sobą współpracować lub przynajmniej nie przeszkadzać sobie nawzajem (np. Teamwork Card Games to gra, w której uczestnicy wspólnie pracują nad realizacją zadania). Tak zbudowane doświadczenie może stanowić dodatkowo dobry pretekst do pokazania, że także w codziennym życiu możemy osiągać więcej współpracując niż rywalizując.

 

rozgrywka jednej z gier z zestawu Teamwork Card Games: Multitool 1

3. Złożoność gry

Wybierając grę na szkolenie warto zwrócić uwagę na samą rozgrywkę. Istnieją gry bardzo proste, niemal banalne. Wytłumaczenie zasad trwa wtedy bardzo krótko. (np. Kraina Nawyków to bardzo prosta gra pomagająca wdrażać nowe nawyki). Zwykle jednak wiąże się to z dużym uproszczeniem samego doświadczenia, do którego zapraszamy uczestników. Takie gry mogą stanowić bardziej wstęp do rozmowy na określony temat i mają ograniczoną wartość edukacyjną. Zwykle (choć nie zawsze!) bardziej skomplikowane gry lepiej odzwierciedlają rzeczywiste mechanizmy, ale niestety kosztem większej ilości czasu poświęcanego na wprowadzenie. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z użyciem gier, lepiej zacząć od tych dość prostych. W miarę nabierania wprawy we wprowadzaniu uczestników w świat rozgrywki, możemy pokusić się o coraz bardziej skomplikowane narzędzia.

Story Cubes: Akcje

Dodatkowo, proste gry jest zwykle stosunkowo łatwo dostosować do własnych potrzeb lub zmodyfikować. Pozwala to utrzymać dużo większą elastyczność narzędzia i stosować je w wielu rożnych sytuacjach.

4. Zawartość zestawu

Decydując się na określoną grę szkoleniową warto też zwrócić uwagę, co konkretnie otrzymamy. I tutaj możliwości jest bardzo wiele. Istnieją gry, które są przepięknie wydane i mają mnóstwo elementów. Czasem opakowanie potrafi być naprawdę spore. Jeśli decydujesz się na wykorzystanie tego typu narzędzia, to jest to często równoznaczne z koniecznością dojechania na miejsce szkolenia samochodem. Z drugiej strony wielość elementów powoduje, że możesz je wykorzystać nie tylko do samej rozgrywki. Na przykład w grze Eskadra w zestawie znajdują się klocki. Poza samą grą możesz je wykorzystać w trakcie integracji, przy zadaniach komunikacyjnych lub w trakcie innych działań. Ogranicza Cię tylko twoja wyobraźnia.

 

gra Eskadra

 

Drugą skrajnością są gry dostępne w wersji „do wydruku”. Taką formę posiada gro gier proponowanych przez GraSzkoleniowa.pl. Jest to z jednej strony bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ plik otrzymujesz od razu po zakupie. Możesz wytworzyć niemal nieskończoną ilość kopii gry, więc nie ma ryzyka zagubienia jakiegoś kluczowego elementu. Ty decydujesz w jaki sposób gra będzie wyglądała: czy zdecydujesz się za każdym razem drukować nowy zestaw, a może jednak skorzystasz z możliwości zalaminowania? Takie gry zajmują zdecydowanie mniej miejsca w walizce, co może być ważne przy częstych podróżach. A zniszczone elementy możesz w każdej chwili odtworzyć. Słabą stroną tego rozwiązania jest czas, który musisz poświęcić na przygotowanie materiałów oraz ostateczna ich jakość. Na przykład jeśli masz do pocięcia elementy (kartoniki, karteczki, kółka etc.), lepiej zamiast używać nożyczek, to zaopatrzyć się w gilotynę – nie tylko usprawnia to cięcie, ale również pocięte elementy są równiejsze i bardziej estetyczne.

5. Doświadczenie czy nauka

Ok, doświadczanie to oczywiście etap nauki. Warto zwrócić uwagę, czy celem gry jest dostarczenie uczestnikom określonego doświadczenia (np. gra Synergia pozwala uczestnikom doświadczyć pracy w zespole w różniących się warunkach), czy też nauczenie konkretnej umiejętności (np. Gra „W otwarte karty”, której celem jest nauczenie graczy praktycznego wykorzystania technik negocjacyjnych). Istnieją także gry, które nie tyle pozwalają doświadczyć, ile lepiej zrozumieć i oswoić omawiany temat  (np. gra „Zabójcy Zmiany”, której efektem jest lepsza znajomość rożnych uwarunkowań, które przeszkadzają w skutecznym wdrożeniu zmiany organizacyjnej).  Z reguły bardziej uniwersalne będą gry dostarczające doświadczeń. Sama analiza tych doświadczeń i dostarczenie narzędzi, aby lepiej radzić sobie w określonych sytuacjach leży po stronie trenera i może być dowolnie modyfikowana.

6. Musisz to poczuć!

Ten punkt jest chyba najważniejszy ze wszystkich! Gra musi Ci po prostu odpowiadać. Jeśli nie lubisz kosmitów, nie kupuj gry o kosmitach. Jeśli uwielbiasz karty – szukaj gier, które je wykorzystują. Wyobraź sobie siebie jako uczestnika szkolenia i zastanów się, czy taka gra mogłaby Cię zainteresować. Obejrzyj zdjęcia, czy estetyka gry trafia w Twój gust. Dobrą opcją jest po prosu przetestowanie gry przed zakupem (np. w sklepie GadżetyTrenera.pl istnieje możliwość wypożyczenia gry lub zorganizowania pokazu).

 

 

A na koniec pamiętaj! To trener i jego kompetencje są najważniejsze dla jakości szkolenia. Gra jest i zawsze będzie tylko narzędziem, które w Twoich rękach może działać cuda.

  • Bardzo przydatna instrukcja i myślę, że każdy powinien się z nią zapoznać. W dzisiejszym świecie, przy naszym zabieganiu rzadko zawracamy uwagę na to co dokładnie do nas przyjdzie 😉