Złote rady dla twórców narzędzi edukacyjnych

Złote rady dla twórców narzędzi edukacyjnych

Poprosiliśmy osoby, których gry, karty i inne narzędzia są w sprzedaży na rynku pomocy edukacyjnych o to, by podzielili się jedną złotą radą z tymi, którzy są na etapie projektowania swoich narzędzi.

Przeczytaj!

Jedną z najistotniejszych rzeczy przy tworzeniu swojego narzędzia edukacyjnego jest zadanie sobie pytania: „Jaką wartość daje mój produkt?”. Bardzo często ta kwestia jest pomijana, ponieważ twórcy, podekscytowani procesem kreowania swojego produktu, skupiają się na jego cechach i funkcjonalnościach, zapominając o komunikowaniu wartości, jaką dają one osobie, która z gadżetu korzysta. To właśnie wartość, jaką produkt daje użytkownikowi, jest kluczowym elementem.

Grzegorz Górzyński,  Values Poker

values poker

 

Warto zadbać o profesjonalną redakcję i korektę tekstów (np. instrukcji). Autor, czytając po raz setny zdania, które sam napisał, nie widzi błędów, literówek, braków w przecinkach czy niejasnych sformułowań. Można rozejrzeć się wśród znajomych – aż dziw bierze, ile osób studiowało polonistykę, a my o tym nawet nie wiemy! Z drugiej strony czasem trudno zmienić jakieś zdania, do których się człowiek przyzwyczaił (sam napisał!), a tu ktoś mówi, że lepiej inaczej… Ale zawsze jest miejsce na jakiś kompromis:)

Artur Scisłowski Teamwork Card Games Multitool

multitool

 

Planując wydanie/sprzedaż narzędzia, od razu pomyśl o grupie testowej. Komu chcesz dać swoje narzędzie do testowania, kto będzie mógł Ci udzielić informacji zwrotnej i rekomendacji? 

Druga ważna rzecz: jeśli Twoje narzędzie wymaga drukowania, laserowania – mówiąc wprost, nie wytworzysz wszystkiego sam – szukaj dostawców tam, gdzie mieszkasz, zawsze będzie mógł podjechać, zobaczyć próbny towar, negocjować stawki i wiadomo, że łatwiej jest budować relacje w kontakcie bezpośrednim. Dochodzi jeszcze jedna korzyść: nie płacisz kosztów wysyłki.

I trzecia, ostatnia rada. Jeśli chcesz sprzedawać swoje narzędzie, pomyśl, kto jest Twoim odbiorcą, jakimi kanałami dotrzesz do potencjalnego klienta, czy masz wystarczającą wiedzę i umiejętności, żeby samodzielnie zadbać o cały marketing. Bo może potrzebujesz wsparcia? Ustal sobie działania, sposób, w jaki chcesz pokazać narzędzie, np. bezpłatne samplingi. A jeśli tak, to gdzie? Tam gdzie mieszkasz? Czy jesteś gotów jeździć po Polsce? im więcej szczegółów ustalisz, tym mniej spotka Cię rozczarowań 🙂

Edyta Kołodziej Lumico

lumico

 

1. Zaprototypuj swoje narzędzie na zwykłych kartkach, zanim zdecydujesz się zainwestować. I przetestuj z grupą, która reprezentuje twoich docelowych użytkowników. W ten sposób unikniesz setki drobnych błędów, które łatwo jest skorygować na początku, a na końcu w zasadzie już się nie da.

2. Zaprojektowanie narzędzia to jedno. Wyzwaniem jest dopiero napisanie do niego instrukcji. Sprawdź swoją instrukcję z kilkoma osobami, żeby być na stówkę pewnym, że jest ona jasna, zrozumiała i wykonalna.

Aga Szostek Seeds

seeds

 

Nie oszczędzaj na jakości wydanego produktu – jeśli ma służyć na szkoleniach, musi być trwały i zachwycać (zadbaj o detale). Osobiście zmieniałam drukarnię do kart 4 razy, zanim trafiłam na to, czego szukałam!

Agata Pierzchała Jupitajnia gra komunikacyjna dla par i Jupitajnia FRIENDS

jupitajnia

jupitajnia

Projektując grę szkoleniowa, w pierwszej kolejności warto zastanowić się, co chcemy za pomocą tej gry „nagrodzić”, czyli wesprzeć – jakie postawy, zachowania czy decyzje. Dlatego najlepiej zacząć od wnikliwej analizy teorii czy metodologii, na której gra będzie się opierać. W grach szkoleniowych, w przeciwieństwie do gier rozrywkowych, dobrze jest, jeśli jedna ze strategii jest wyraźnie wygrywająca – dzięki temu osiągamy cel edukacyjny. Narzędzie nie może być jednak oczywiście zbyt banalne. Częste granie w planszówki rozszerza repertuar ciekawych mechanik, których możemy użyć, żeby uatrakcyjnić odkrywanie promowanej strategii.

Anna Mackiewicz Detektyw, Synergia oraz Marzenia

detektyw

synergia

 

Ustalając cenę na swój produkt, odpowiedz sobie na następujące pytania:

·         Kto będzie moim klientem i ile będzie gotów zapłacić za mój produkt oraz wartość, jaką daje?

·         Jaki jest koszt wytworzenia, łącznie z moim czasem?

·         Ile potrzebuję zarobić, aby nie tylko pokryć koszty, ale mieć również satysfakcję finansową?

·         Które z procesów służących wytworzeniu produktu mogę zlecić?

·         Jak mogę usprawnić procesy (wszystkie), żeby były szybsze i efektywne kosztowo?

Do pracy nad produktem oraz szukaniem pomysłów na jego sprzedaż polecam Ci model Business Model Canvas (po wpisaniu tego hasła w wyszukiwarce znajdziesz gotowe szablony z pytaniami; nie tylko po angielsku). Narzędzie to pozwala uporządkować i znaleźć wiele odpowiedzi związanych z wydaniem własnego narzędzia (jaką wartość wnoszę? kto będzie moim odbiorcą? jakimi kanałami mogę dotrzeć do odbiorców? jakie będę mieć koszty/przychody? etc.).

W razie pytań dzwoń do mnie lub pisz. Chętnie podzielę się naszymi doświadczeniami.

Powodzenia!

Wiktor Wołoszko z GraSzkoleniowa.pl

gra szkoleniowa

 

Niezbędne wydaje się udzielenie sobie odpowiedzi na 3 pytania:

  1. Co to za produkt? (WIEDZA)

  2. Jaka jest jego użyteczność? (UMIEJĘTNOŚCI)

  3. Dlaczego ktoś ma ten produkt kupić / używać go? (POSTAWA/DOŚWIADCZENIE)

Marzena Anna Suchocka, Ewa Magdalena Lach, „METAMORFOZY ŚWIADOMOŚCI

Najpierw zrób prototyp swojego narzędzia. Baw się procesem tworzenia. Zainwestuj w jego jakość. Potem testuj, testuj, testuj.

Słuchaj i obserwuj swoich potencjalnych klientów. Wtedy będziesz wiedział/a, czy coś zmienić  i jak to narzędzie sprzedawać.

Agnieszka Woś Karty coachingowe Synapsa

 synapsa

 

Bardzo ważnym elementem w tworzeniu gry okazała się metoda design thinking. Na każdym etapie tej metody ważne jest usłyszenie zdania użytkownika i uwzględnienie go w projekcie. W trakcie tworzenia tą metodą usłyszeliśmy upragnione przez wszystkich twórców zdanie: „Kiedy będzie można w końcu kupić tę grę?” Dzięki design thinking użytkownik niezauważenie staję się współtwórcą. A jaki współtwórca nie chciałby mieć swojego produktu w domu? Tak się rodzą klienci 🙂

Krzysztof Burzyński Gra Kandydaci – rekrutacja

kandydaci

 

 

To, co zaraz przeczytacie, nie należy do politycznej poprawności. Jest obrazoburcze, niewygodne i zapewne kłóci się z wieloma innymi zdaniami na ten temat, z jakimi mieliście okazję się zetknąć. Jest jednak szczere i autentyczne, a taki chcę być wobec Was. Gotowi? Wasze narzędzie musi przede wszystkim podobać się Wam, a nie Waszym klientom. Dlaczego? Ponieważ nie chcę, byście byli świetnymi rzemieślnikami. Chcę, byście byli artystami nie do podrobienia. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy będziecie myśleć o sobie jako o twórcach, a nie odtwórcach. Odtwórcach woli Waszych klientów. Ich wydumanych wyobrażeń na temat tego, co będziecie projektować. Jak to zrobić? Pamiętajcie, że potrzeby i oczekiwania przyszłych klientów to nie są ostateczne wymagania. To lista życzeń. Jako twórcy bierzecie odpowiedzialność nie tylko za narzędzie, ale i za edukowanie Waszych klientów. Zatem śmiało wykreślcie życzenia Klienta, które są nierealne. Wykorzystajcie do tego metodę MoSCoW i określcie (wspólnie z Klientem bądź reprezentacją docelowych klientów) jeszcze przed fazą prototypowania to, co znajdzie się w docelowym produkcie. To, co być musi (must), to, co powinno być (should), to, co może będzie, jeśli starczy Wam czasu (could) i to, czego na pewno nie będzie (won’t). Odwagi!

Marek Janigacz  Zabójcy Zmiany

zabójcy zmiany

 

I to już wszystkie złote rady dla twórców narzędzi edukacyjnych.

Jeśli jesteś twórcą takich narzędzi – gier, kart, ćwiczeń i innych pomocy – zapraszamy!
Z nami znajdziesz dodatkowy, a może główny kanał sprzedaży, dzięki któremu pomożesz w rozwoju edukacji formalnej i nieformalnej.
Podziel się z innymi tym, co najlepsze – swoją kreacją.

Kontakt w sprawie podjęcia współpracy
Beata Jakubowska, beata@gadzetytrenera.pl, 601641117